4 مارس 2024- تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی چاقی امسال (ECO) در ونیز ایتالیا (12-15 می) ارائه شد و در ژورنال Diabetologia منتشر گردید، نشان می دهد که داشتن وزن کم هنگام تولد همراه با اضافه وزن در اوایل جوانی (اما نه در دوران کودکی) به ایجاد دیابت نوع 2 زودهنگام (در سن59 سالگی یا کمتر) در مردان کمک می کند.

به طور قابل‌توجه، مطالعه‌ای که شامل بیش از 34هزار مرد سوئدی بود، نشان داد کسانی که با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم متولد شدند و همچنین در سن 20 سالگی اضافه وزن داشتند(شاخص توده ی بدنی بیش از25 کیلوگرم در متر مربع)10 برابر بیشتر در معرض ابتلای زودهنگام به دیابت نوع 2 نسبت به افرادی بودند که در هنگام تولد دارای وزن در محدوده طبیعی (2.5 تا 4.5 کیلوگرم) بوده و در اوایل جوانی نیز وزن نرمالی داشتند(شاخص توده ی بدنی کمتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع).

نکته مهم این است که محققان دانشگاه گوتنبرگ و بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska همچنین دریافتند که نوزادانی با وزن کم هنگام تولد که در سن 20 سالگی اضافه وزن داشتند، 27 درصد در معرض خطر مطلق ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام قرار داشتند، در مقایسه با خطر مطلق 6 درصدی برای ابتلا به دیابت برای کسانی که وزن هنگام تولد آنها در محدوده طبیعی بود و در سن 20 سالگی نیز وزن طبیعی داشتند. این نشان می دهد که جلوگیری از افزایش وزن اضافی در دوران بزرگسالی در پسرانی که با وزن کم متولد می شوند، می تواند خطر مطلق ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام را تا 21 درصد کاهش دهد.

امروزه دیابت نوع 2 در افراد در سنین پایین‌تر در حال تشخیص است که نشان می‌دهد این خطر قابل توجه ممکن است در طول دوره رشد انباشته شده باشد. مطالعات پیشین ارتباط بین وزن کم هنگام تولد و اضافه وزن در دوران کودکی و/یا اوایل دوره ی بزرگسالی(جوانی) را با دیابت نوع 2 در بزرگسالان نشان داده بودند، اما مشخص نبود که ترکیب این دو عامل چقدر بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان داده‌های 34231 مرد متولد شده بین سال‌های 1945 تا 1961 را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان وزن تولد و BMI شرکت کنندگان را از سوابق مراقبت های بهداشتی دوران مدرسه (در سن 8 سالگی) و از معاینات پزشکی در هنگام ثبت نام در ارتش (در سن 20 سالگی) که تا سال 2010 اجباری بود، استخراج و تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت‌کنندگان از سن 30 سالگی تا تشخیص دیابت نوع 2، مرگ یا مهاجرت، یا تا 31 دسامبر 2019 پیگیری شدند. اطلاعات مربوط به تشخیص دیابت نوع 2 از ثبت ملی سوئد برای تخمین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام (کمتر از 59.4 سال) و دیرهنگام(بیش از 59.4 سال) بازیابی شد. آنها همچنین بررسی کردند که آیا این ارتباط ها مستقل از عوامل اجتماعی-اقتصادی مانند سطح تحصیلات هستند یا توسط این عوامل تحت تاثیر قرار گرفته اند.

طی یک پیگیری متوسط 34 ساله (پس از 30 سالگی)، در مجموع 2733 مورد دیابت نوع 2 تشخیص داده شد (1367 مورد دیابت زودهنگام و 1366 مورد دیابت دیرهنگام). تجزیه و تحلیل ها نشان داد که وزن هنگام تولد کمتر از میانگین (بطور متوسط کمتر از 3.6 کیلوگرم) و اضافه وزن در سن 20 سالگی(شاخص توده ی بدنی بیش از 25کیلوگرم بر متر مربع)، اما نه اضافه وزن در سن 8 سالگی(شاخص توده ی بدنی بیش از17.9کیلوگرم بر متر مربع) با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام و دیرهنگام مرتبط است.

علاوه بر این، وزن کم هنگام تولد و اضافه وزن در اوایل بزرگسالی(جوانی) اثر افزایشی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. به عنوان مثال، داشتن وزن کمتر از حد متوسط هنگام تولد (کمتر از 3.6 کیلوگرم) و به دنبال آن اضافه وزن در 20 سالگی با 6 برابر خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام همراه بود. در حالی که وزن کمتر هنگام تولد (کمتر از 2.5 کیلوگرم) همراه با اضافه وزن بعدی در 20 سالگی با 10 برابر خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام مرتبط بود.

تعدیل نتایج برای تحصیلات، یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2، تغییر چندانی در نتایج ایجاد نکرد.

دکتر Jimmy Celind، سرپرست تیم تحقیق از موسسه ی پزشکی آکادمیSahlgrenska  در دانشگاه گوتنبرگ، گفت: یافته های ما وزن کم هنگام تولد و اضافه وزن را در بزرگسالی به عنوان عوامل اصلی تعیین کننده ی دیابت نشان می دهد، در حالی که اضافه وزن در دوران کودکی برای دیابت نوع 2 در مردان بزرگسال اهمیت کمتری دارد. "ترکیب وزن کم هنگام تولد و اضافه وزن در سن 20 سالگی با خطر بیش از حد زیاد برای ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام همراه است، که به طور قابل توجهی بالاتر از خطر مرتبط با وزن کم هنگام تولد یا اضافه وزن در اوایل جوانی به تنهایی است."

دکتر Jenny Kindblom از بیمارستان دانشگاهSahlgrenska ، گفت: این امکان وجود دارد که پیامدهای متابولیک محدودیت رشد جنین، که باعث افزایش انعطاف‌پذیری در برابر گرسنگی از طریق ذخیره‌سازی چربی و مقاومت به انسولین می‌شود، زمانی که با یک مسیر BMI مضر در دوران بلوغ همراه شود، یعنی زمانی که مقاومت به انسولین به دلیل افزایش رشد و هورمون های جنسی در اوج خود است، منجر به افزایش خطر اضافی برای ابتلای بعدی به دیابت نوع 2 شود. مداخلات بهداشت عمومی باید پسرانی را که با وزن کم متولد می شوند، هدف قرار دهند تا برای پیشگیری از اضافه وزن در اوایل جوانی تلاش کنند تا خطر بیش از حد ابتلا به دیابت نوع 2 زودهنگام در این افراد کاهش یابد.

نویسندگان اذعان کردند که یافته‌های آنها فقط بیانگر ارتباط است و این مطالعه برای کشف رابطه ی علت و معلولی مستقیم طراحی نشده است، آنها به چندین محدودیت اشاره کردند، از جمله اینکه شرکت‌کنندگان عمدتاً مردان سفیدپوست بودند که ممکن است تعمیم این یافته‌ها را به سایر قومیت‌ها و زنان محدود کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ها قادر به توضیح تأثیر سایر عوامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 مانند سیگار کشیدن، عادات غذایی و فعالیت بدنی نبودند که می توانستند بر نتایج تأثیر بگذارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-birthweight-coupled-overweight-20s-linked.html